Friday 2 November 2012

IKEA Meatball

Baru-baru ni, betul-betul mengidam nak makan meatball IKEA. Nak g sana, jauh. Tak berbaloi rasanya semata-mata untuk makan meatball, terpaksa meredah jalan untuk ke Damansara. Tapi.... nak makan!

Saya cari jugak resepi tu. Buat sendiri mungkin berbaloi (memang berbaloi sangat-sangat!). Resepi yang saya dapat tu, saya buat sedikit pengubahsuaian. 

Ni bahan-bahannya:
Untuk daging
500g daging kisar
1 biji telur
2 1/2 sudu besar  bawang besar (dikisar atau tumbuk)
2 biji ubi kentang (rebus dulu sehingga empuk dan lecek halus)
2 sudu besar mentega (butter)
Garam dan lada sulah (secukup rasa)

Untuk kuah
6 sudu besar mentega
1/2 cawan tepung gandum
1/4 cawan beef stock (saya guna stok ayam je. lagi sedap... )
1/2 - 3/4 cawan sour cream (kalau kat supermarket, benda ni dijual kat bahagian yogurt)
Garam secukup rasa
Air

Tambahan:
Kentang goreng (fries)
Lingonberry (saya guna strawberry jam aje)

Cara-cara:

Masukkan bahan-bahan untuk daging dalam mangkuk. Gaul sebati. 
Bulatkan daging tadi menjadi bebola.
Panaskan minyak. Goreng dalam minyak penuh. Kalau goreng dalam minyak tohor,  shape untuk bebola tadi akan  jadi macam-macam. Ehe....
Goreng sampai golden brown.
Angkat bebola tadi dan letakkan atas tisu (untuk tapis keluar minyak)
Sediakan bahan untuk kuah.
Cairkan butter. Masukkan tepung. Kacau sebati.
Tambah air sedikit demi sedikit. Sentiasa gaul dan kacau untuk menghancurkan ketulan tepung. Tambahkan beef stock  tadi.
Masukkan sour cream. Kacau sehingga mendidih. Kalau nak bagi warna kuah tu agak hitam, tambahkan kicap.
Haaa.... Taruk la atas pinggan cam ni. Ehe... dah boleh makan. :)
Untuk 500g daging ni, saya boleh dapat 40 biji bebola. Selamat mencuba~

3 comments:

  1. hi...amboi sampai mengidam nak makan meatball ikea..hehe
    cakap pasal meatballs IKEA nih...saya baru jer upload gambar2 masa makan kat sana baru2 nih di blog saya www.blogmakanbest.blogspot.com

    Senang2 tu jenguk la ye....topik blog saya nih pasal tempat2 makan menarik yg saya visit seperti restoren, warung,gerai,foodcourt, hotel buffets dan lain2....100% topik makan jerrr tak de topik lain hehe.

    Jangan lupa ye follow blog saya kalu sudi...TQ TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak lama sy tinggalkan blog ni. terlalu bnyk komitmen. InsyaAllah, senang2 sy akan jenguk nnt. :)

      Delete
  2. mcn ikea punya lah.. terbaikk..heheh

    ReplyDelete